Skip to content

Communicatie

Externe communicatie

Bij externe communicatie richt je je op het bereiken van mensen buiten de vereniging, zoals klanten, leden, of het grote publiek. Dit wordt vooral gedaan via kanalen zoals een website en social media, waarmee je verhaal breed gedeeld kan worden en je zichtbaarheid vergroot wordt. Denk aan het informeren over activiteiten, promoten van diensten, of versterken van de merkidentiteit.

Website
Een website is een essentieel communicatiemiddel voor sportverenigingen. De website biedt met name potentiële leden en andere geïnteresseerden actuele en duidelijke informatie over de vereniging. Denk hierbij aan je aanbod, trainingstijden, wedstrijden, evenementen, lidmaatschapsinformatie en contactgegevens. Het is tevens het visitekaartje van de vereniging. Het trekt nieuwe leden aan door het presenteren van een professionele en uitnodigende uitstraling, inclusief foto’s, nieuwsberichten en updates.

Social media
Social media is hedendaags niet meer weg te denken uit onze samenleving. Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok etc. Grote kans dat jouw doelgroep dus ook gebruik maakt van deze platforms. Je kunt daardoor als sportaanbieder niet meer wegblijven. Via social media kan jij duidelijk maken wat je te bieden hebt als sportaanbieder, welke activiteiten je organiseert, hoe de sfeer is. Daarnaast kan je ook nog eens gebruik maken van (betaalde) advertenties om de doelgroep extra goed te bereiken om ze naar je club te brengen. Hoe meer interactie, hoe meer mensen jouw berichten voorbij zien komen. Hoe doe je dat nou precies? Hoe haal jij er je voordeel uit? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder.

Interne communicatie

Interne communicatie draait om het verbinden en informeren van mensen binnen de organisatie. Het gaat om het verbeteren van samenwerking, betrokkenheid en efficiëntie. Hierin wordt met name gebruik gemaakt van WhatsApp-groepen (community’s), clubapps en duidelijke communicatiestructuren, om iedereen op de hoogte te houden en actief te betrekken bij wat er speelt. Welke middelen zijn er nu eigenlijk nog meer en hoe kan dit zo efficiënt mogelijk ingezet worden? Stel nu je vraag.